Kdaj je pravi čas, da prepustiš svoje podjetje boljšim od sebe, in zakaj

Kdaj je pravi čas, da prepustiš svoje podjetje boljšim od sebe, in zakaj

Kdaj je pravi čas, da prepustiš svoje podjetje boljšim od sebe, in zakaj 150 150 ideja21

Direktorica Plastike Skaza o tem, kaj bo počela, ko bo letos nehala voditi družbo, kakšni so glavni pogoji za uvajanje njenega naslednika, kdo bo to in kakšne lastnosti naj bi imel ter česa primanjkuje slovenski družbi.

Finance: Glede na to, da konec leta zapuščate vodstveni položaj v Plastiki Skaza, komu bo težje – Plastiki Skaza brez vas ali vam brez nje?

Mislim, da nikomur. Tanja bo Skaza tako dolgo, kot bo poročena z Igorjem Skazo. Hkrati Tanja ne prodaja podjetja, ampak ga zapušča v upravljanje ljudem, ki živijo enake vrednote, verjamejo v poslanstvo, ki smo ga nastavili, in tudi v vizijo podjetja.

Finance: Ko ste pred dobrima dvema mesecema napovedali, da odhajate z vodstvenega položaja, ste dejali, da ni dovolj le, da delaš v uspešni organizaciji, ampak jo moraš čutiti tudi s srcem. Ali to pomeni, da je več ne čutite s srcem?

Prav zaradi tega, ker vse, kar počnem, delam s srcem, menim, da je čas za spremembo. Podjetje je treba predati, ko ima prave temelje in raste. Ne, ko mu gre narobe. V Plastiki Skaza sem 15 let in v tem času smo se preobrazili iz obrtnika v trendseterja, ki pomaga družbi in ljudem, da lahko delajo pri svoji preobrazbi.

Finance: Torej od proizvodnje polizdelkov do proizvodnje končnih izdelkov?

Tako je. To pomeni tudi, da poznamo trg in poslušamo potrebe končnih uporabnikov. Veste, kakšna je sprememba miselnosti od tega, da je nekdo tipičen podizvajalec in čaka naročila, do tega, da sam pove, kaj je dobro za končnega uporabnika? V prvih letih nam to ni uspelo, ker smo se morali najprej postaviti na trdne temelje. Z lastno blagovno znamko lahko podjetje najbolje živi, in sicer tako zaposleni kot lastniki. Na začetku nas je bilo 70, zdaj nas je več kot 300, s pet tisoč kvadratnih metrov površin smo se razširili na 15 tisoč. Prešli smo pot od enotirnega vodenja do vodenja s srcem in navdihom, od petih kupcev na več kot 70 in od 10 trgov na več kot 70. Tu so še številne mednarodne nagrade, in če omenim samo zadnjo, smo pred tedni prejeli red dot za bokashi organka 2. Ko oseba dela s srcem, pogleda, ali je naredila kaj dobrega, in če je, pogleda, ali lahko kdo naredi še kaj boljšega.

Finance: Pa lahko?

Lahko. To je bil del neke moje in Igorjeve zgodbe in čas je, da zaposliš boljše od sebe, da pokažejo, kako lahko podjetje in zaposleni še bolj zacvetijo.

Finance: Ste slišali kakšne zbadljivke, zakaj se umikate z vodstvenega položaja? Morda, da ste se izpeli oziroma nimate več česa ponuditi podjetju?

Na to ne gledam kot na zbadljivko, ampak da imajo novi ljudje morda več idej ter lahko vidijo več priložnosti za podjetje, ljudi in vstop na nove trge. Pri zadnjem sem prepričana, da imajo več znanja, kot ga imam sama. Po drugi strani pa menim, da pride čas, ko se lastnik mora umakniti iz podjetja. Midva se nisva odločila za prodajo, ker verjameva v naše podjetje. Predvsem verjameva v naše poslanstvo, da delamo res velike premike.

Finance: Kako lahko lastniki zavirajo rast podjetij?

Denimo, ob morebitni naložbi se nama porajata dve vprašanji: ali je smiselna in ali si jo lahko privoščimo. To je včasih zelo velika ovira za nadaljnji razvoj podjetja ali za njegovo večjo rast. Zdaj smo na točki, ko je prav, da se malo umakneva, ker preveč delava s srcem in preveč z lastniško intuicijo, ki ni vedno najboljša.

Finance: Kako ste torej našli svojega naslednika?

V prvem koraku iščeš osebo, ki ti je izredno podobna po razmišljanju. Najprej sem iskala osebo, ki je zelo ljudska, res dela s srcem in upošteva svojo intuicijo, torej ne gleda večinoma zgolj na številke in so ji najpomembnejši ljudje. Osebo, ki se zaveda, da danes podjetja ne gradijo dobre številke, najboljši stroji, ampak zgolj ljudje. Skupaj s psihologinjo smo pogledali, kdo je najbliže temu, in potem začeli graditi ekipo, naslednik pa bo nekdo izmed teh direktorjev.

“Pet lastnosti dobrega vodje so čustvena inteligentnost, odgovornost, doslednost, vztrajnost in strokovnost.”

Finance: Ste se že odločili, ali bo podjetje vodila ena oseba ali bo šlo za dvotirno vodstvo?

Kot sem že rekla, imamo res odlično vodstveno ekipo, ki ji z Igorjem popolnoma zaupava. To so menedžerji, ki delujejo po globalnih standardih in so sposobni nadaljnjih poslovnih prebojev. Imena bomo vsekakor sporočili pravočasno, z vsemi potrebnimi informacijami in referencami.

Finance: Bo sprememba že pred koncem leta?

Konec junija bo moj naslednik prevzel vodenje, jaz pa vlogo njegovega mentorja. Menim, da je šest mesecev dovolj, da pripraviva pravila in vidiva, kaj vsak želi. Ne pričakujem veliko nesoglasij, saj sva si precej podobna. Naj dodam, da se drugače od nekaterih podjetij, kjer se lastniki dejansko ne umaknejo z vodstvenih položajev, res želim umakniti. Oba z Igorjem se želiva umakniti.

Finance: S čim se bosta ukvarjala?

Nadaljujeva skupno pot, in sicer le v tistem, kar sva se v teh 15 letih naučila. Ljudem bova poskušala povedati več o napakah, ki sva jih v tem času naredila – da to pravzaprav niso bile napake, saj če ne bi šla čez te, ne bi danes vedela, kaj počneva. So zgolj izhodišča in vstopnica za to, kaj želiva danes živeti.

Finance: Lahko razkrijete kaj več o svoji poti?

V zadnjih štirih letih čutim, da želim pomagati ljudem, da postanejo še boljši. To ne pomeni, da so slabi, ampak da se zavedajo, da če so dobri gospodarstveniki, jim ni treba dosegati zgolj dobrih številk, ampak so lahko tudi dobri ljudje. Želim razširiti obzorja tudi ženskam, da so lahko dobre mame in hkrati dobre poslovne ženske. Želim pokazati, da ni vse v tem, da mora posameznik obvladati vse in biti vsemogočen, ampak da je lahko idealen, če ima dobro ekipo. Brez te ne gre in zelo pomembno je, kako jo sestaviti. Torej tudi o tem, zakaj je pomembno sestaviti dobro ekipo in zakaj izbrati boljše od sebe. Pa tudi, zakaj ne iščeš nekoga, ki ti je podoben, razen po vrednotah. To je moja smer. Najina, saj mi mož pri tem stoji ob strani.

Finance: Kako bo vpleten?

Podpira to pot, ker se je tudi sam spremenil in vidi, kako se je spremenila klima v organizaciji. Meni, da morajo tudi moški voditi z intuicijo. Sam je spoznal, da je to prava pot, ne nazadnje tudi zato, ker sva trikrat srečnejša, kot sva bila pred časom, pa ne delava po cele dneve. Ekipa, s katero delava, nama odkrito pove, ali se s čim ne strinja. Torej ni pomembno, da ti mora nekdo dokazovati, da je nad teboj, in se počutiš podrejenega.

Finance: To je ta novodobna organizacija, ki jo zagovarjate?

Da. O novodobni organizaciji govorimo takrat, ko podjetje gradijo srčni, strastni, uspešni in srečni sodelavci.

Finance: Kakšne so lastnosti ljudi, ki vodijo tako organizacijo?

Upoštevajo intuicijo, verjamejo vase, so vztrajni, ni jih strah in sprejmejo nalogo odgovorno. S tem oseba potegne za seboj ekipo, ki bo sledila zgolj takšnim, ki so dosledni, pristni, odgovorni in spoštljivi.

Finance: Torej ni prostora za ego?

Tako je, ni prostora za alfa samce ali alfa samice. Priznam, da sem bila pred leti sama ena izmed njih, s čimer ni nič narobe, vendar pa se moramo začeti tega zavedati. Organizacije postanejo novodobne tako, da najprej delodajalec začne spoznavati sebe, ugotavljati svoje pluse in minuse ter te nadomeščati z drugimi stvarmi.

Finance: Kako najlaže prerasteš ego oziroma ali ga prerasteš z leti?

Ne bi rekla, da z leti, saj imajo mnogi starejši še vedno velik ego. Vendar, ali so srečni? Nemalokrat opazim, da ljudje imajo vse, pa začutijo, da jim nekaj manjka, in niso srečni. Jaz sem srečna in zadnji dve leti res uživam. Poznam precej gospodarstvenikov, ki jih zanima to moje področje in me sprašujejo marsikaj. Seveda jih je strah pokazati čustva, ker smo bili naučeni, da so samo številke verodostojen dokaz za uspeh.

Finance: Se vam zdi, da boste imeli v Sloveniji veliko dela pri usmerjanju podjetij na poti sprememb v novodobne organizacije?

Tako majhni smo, pa se tako malo povezujemo. Verjetno smo po tem unikum na svetu. Tu smo zdaj pri egih, hkrati pa smo precej kritično naravnani do politike, gospodarstva, institucij in okolice. Vse bolj smo uprti v druge, kaj bi morali narediti, namesto vase.

Finance: To je vendar lažje. Kaj nam je potemtakem storiti?

Tako je. Menim, da je skrajni čas, da se začnemo povezovati in ugotovimo, v čem smo dobri. V čem bi se lahko povezali s kakšno drugo organizacijo. Ljudje morajo biti srečni v službi in ta ne sme biti nuja, ampak nekaj, kar te veseli, in mesto, kjer se izpopolnjuješ, rasteš, napolniš z energijo in potem to prenašaš na okolico. Naj dodam, da sem pet let srkala poslovne in poslovodstvene knjige, vendar sem se na neki točki vprašala, kdaj polnim svojo dušo in s čim jo polnim. Zadnjih pet let berem veliko psiholoških knjig o osebni rasti in ugotavljam, da me to veliko bolj osrečuje.

Finance: Torej, kaj je najhitrejša pot do osebne rasti?

Da se spoznaš, kdo sploh si, in vidiš, koliko si sploh srečen ter koga si osrečil oziroma komu si na tej poti pomagal. Ljudem pa lahko daš nova znanja in jim pomagaš zgolj, če si tega želijo. Vsak dan najmanj eno uro posvetim učenju, saj konec formalnega šolanja ni konec učne poti, ampak vstopnica, da se gre po tej poti naprej.

Finance: Novodobne organizacije imajo torej zaposlene, ki so osebnostno zrasli. Ali je dovolj, da imajo to zgolj njihovi nadrejeni?

Vsi, saj če so taki samo vodje, je to še zmeraj vodenje zgolj z vplivom in avtoriteto.

Finance: Kakšna pa je pot preobrazbe podjetja?

Ljudje se ozavestijo, da je pri delu potrebna čustvena inteligentnost, da je treba prisluhniti srcu ter da se z vplivom in avtoriteto ne da več uspešno voditi. Vse se najprej začne pri kulturi podjetja, pri postavljenih vrednotah, poslanstvu in viziji podjetja. Ne zgolj na papirju, treba jih je živeti. Začnemo pri temeljih, ki jih postavi vodja ali lastnik in določi, kaj želi s svojo organizacijo. V svojo ekipo povabi ljudi, ki se s tem poistovetijo, skrbijo za dosežke, za napredek, za trge, za kupce …

Finance: Ali bo kaj narobe, če bo Plastika Skaza šla po drugi poti, kot gre trenutno oziroma kakor jo vidite zdaj?

Cilje imamo postavljene za pet let, in če vodje vidijo, da so zaposleni in sami bolj srečni ter uspešni na drugačni poti, potem nimava nobenih težav s tem. Cilj ostane še vedno isti, živimo naše poslanstvo in imamo ambasadorje podjetja.

Finance: Torej so vsi v podjetju njegovi ambasadorji, tudi čistilka?

Vsi. Ne glede na to, da je pogosto slišati, da se v proizvodnji vedno najde kdo, ki se ne želi spremeniti. Želim, da začutijo, da se njihovo delo spoštuje.

Finance: Koliko bo Plastika Skaza bolj uspešno podjetje, ker se je reorganizirala v novodobno organizacijo?

V treh letih se bo gotovo pokazal zelo dober rezultat, ki bo dodatno prispeval še za vsaj 30 odstotkov na letni ravni.

Finance: Za konec še, zakaj ni bilo izvedbe dogodka Začuti 100, na katerem bi te dni z Izo Login in Danijem Polajnarjem trenirali predstavnike vodstev podjetij, da bodo še boljši?

Želeli smo aktivirati sto slovenskih podjetnikov in z njimi ustvariti močno podjetniško energijo, s katero bi bilo mogoče oblikovati ustvarjalno, zdravo poslovno okolje, pripravljeno na spremembe, ki jih narekujejo domače in svetovne gospodarske razmere, konkurenca, trendi, partnerji, kupci, zaposleni.

Mladen Miković
www.finance.si

Tanja z veseljem odgovori na tvoje vprašanje